söndag 9 maj 2010

Genomförande: "Sladda" - kjolen i Do Redo-stajl

Här är en tröja som jag tror består utav en ull- och polyesterblandning (med högst andel procent ull). I boken DoRedo läser jag att den ska tvättas i 90 grader varmt vatten för att ullen ska filtas ihop för att sedan kunna sy något nytt av den, utan att maskorna repas upp.Ut ur maskinen kommer den lilla tröjan som har krymt ihop ganska mycket. Det vita har nästan försvunnit in i det blågrå och tröjan har en helt annan karaktär. Nu är det dags att slakta den!!
Klipper av ärmar och halsring så att jag får ett stort stycke kvar. Det stora stycket ska bli en kjol, och ärmarna till kjolens liv.
Ärmmudden klipps av ärmen som jag klipper upp och får ett större stycke av.

De båda ärmarna får bli kjolens liv, eftersom kjolen skulle bli väldigt kort ifall jag inte använde dem till det. Jag klipper inte ärmarnas överdel helt rak, utan låter de vara som de är.
Den ena ärmen går över den andra i omlott. Tänker mig ha knappar i öppningen. Jag syr ihop ärmardelarna på symaskinen så att jag får en sömm att ha mitt bak.
Jag blädrar lite i DoRedo för att få inspiration till en dekorativ sömm. Jag vill inte använda symaskinen, den töjer ut sömmarna och det blir inte så snyggt. Bestämmer mig för att sy allt för hand.
Baksidan. Börjar att sy kedjestygn från sömmen mitt bak, livet är placerat så att det lappar över kjoldelen med 1 cm. Jag drar och ser om det håller, och det gör det!
Syr, syr, syr!






Färdig sytt! Ska bara fixa öppningen, tror att det får bli tryckknappar.

1 kommentar: