fredag 21 maj 2010

Genomförande: broderad väst i folkdräkt-stil

Min främsta inspiration till denna västen fick jag när jag kolla igenom Gudrun Sjödéns senaste kollektion i vårkatalogen. Jag drogs till det drömska, folkliga som hon fångat i sina plagg. Jag har länge funderat över vad jag skulle vilja brodera, och här var något konkret. Folkdräktsaktigt. Men jag ville såklart göra det på mitt eget vis. För att komma in i rätt stämning målade jag en blomma i samma färger som jag tänkte mig ha på min väst.
secondhand hittade jag för några veckor sedan ett passande tyg som är perfekt att brodera på, det är ganska grovt men ändå mjukt och har den finaste färgen av blå. Jag skissade upp en modell till västen, gjorde mönstret med hjälp utav att ta formen av en skjorta som jag har hemma. Lade till flikarna som går över varandra. Gudrun Sjödens väst hade en superbra ritning på hur västen såg ut, så det vara bara att försöka efterlikna den. Jag sydde upp västen direkt. Jag har säkert 4 m tyg behöver jag inte vara sparsam.
Färdig med basen för västen. Efter att den är broderad ska den fodras med fodertyg.
Skissade på blommor och blad att brodera. Den nedersta skissen kändes bäst. De övre blommorna blev för stora. Den allra nedersta blomman valde jag att använda, rita i olika storlekar.
Jag klippte ut blommorna och placerade dem på västen och provade. Flyttade dem igen, lade till några och sen hade jag bestämt mig.
För att överföra blommorna tänkte jag att jag skulle använda karbonpapper. Det misslyckades! Det syntes inte alls. Jag köpte pappret på Stoff & Stil.
Karbonpapper i olika färger.
Så jag fick ta till mig det som alltid funkar: skugga pappret på baksidan med blyertspenna. Här använde jag mig av maximal mjuk blyerts: 6B.Och det blev ett synligt resultat!
Baksida.
Framsida.
Broderigarnen är som sagt tidigare givetvis secondhand! Här broderar jag ett fält med plattsöm.
Här har jag gjort både plattsöm och kedjesöm.



Broderarat färdigt blommor och blad. Det kändes som att det fattades något. Jag bestämde mig för att fylla upp lite med linjer i grönt, blått och turkost.
Baksida.
Framsida.
För att få ihop ryggen valde jag att fusk-sy rynkor som sedan täcks.

Syr på ett band av tyg över rynkorna. Knapparna håller fast tygstycket, men jag har även sytt med små, små fållstygn så att den sitter i mitten.
Jag syr fodertyget så att det blir exakt som västen. Syr på min logga sonical. på rätsidan av fodret. Lägger sedan rätsidan av foderdelen och västen mot varandra, nålar runt om. Nålar inte ärmhålen, eftersom hela stycket ska vändas ut ochin (saknar tyvärr bilder på detta moment). När det är färdigsytt klipper jag av flikarna på hörn eftersom det ska vändas ut ochin.

Nu är den fodrad och den ska få en söm på kanten för att den ska behålla formen.
Nålar isär de båda tygerna på kanten och syr sedan längst med kanten så att sömmen hamnar ca 2 mm in.

Jag har hunnit hit och kommer att göra färdigt västen idag. Det kommer mera!

1 kommentar: