måndag 24 maj 2010

Genomförande: randig tunika

Jag har blivit färdig med en randig tunika som jag sytt av två olika koftor i tunt elastiskt tyg. Koftorna som jag sydde den av är dessa:



Jag gjorde först en skiss över hur jag ville att den skulle se ut.

För att veta ungefär hur stor tunikan ska göras mäter jag på några t-shirtar som jag har hemma.

Den lila koftan är större och bredare än den svarta så den får utgöra de största sammanhängande delarna.

Dags för att sy med min vän Yamata som är laddad och redo med ny svart tråd! Jag älskar att sy på overlock!

Jag Börjar klippa ut remsor till ränderna av den svarta koftan, ca 80 cm långa och i olika bredd. Det som finns kvar av den lila koftan är ärmarna och den övre delen. Dessa blir också till remsor. jag vill att den ska se lite "trashig" ut, så det gör inget att det kommer att finnas sömmar rakt över ränderna.

Jag syr ihop remsorna med overlocksöm. De remsor som ligger i mitten som ska bli halsringen overlockas om kanten för att till sist sys ihop över axeln och lämnar mitten delen till ett hål.

Jag passar in de båda styckena med varandra. Klipper till ärmkanterna så att de blir helt rakar, syr en overlocksöm längst kanten. Syr ihop ärmstyckena, så att den nedre delen kan passa med den övre delen. Lägger ihop rätsida mot rätsida, nålar och syr ihop den randiga delen med nederdelen.

Provar! Jag förstår att jag måste göra något åt kanten längst ner. Det är otroligt svårt att sy en fin kant och därför kommer jag på en ide! Jag har sparat nedre delen på den svarta koftan och använder denna! Den svarta kanten är redan fållad och klar. Jag har också sparat en kanpp så att jag kan sy i en knapp längst ner!

Knapphål.

Gör halsringningen färdig genom att sy på en linning, som jag vändsyr sedan med raksöm från rätsidan. Tunikan är färdig!Tog ca 2 timmar att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar