tisdag 23 februari 2010

Norsk 70-tals vante

Inledning
I det egna sticknings/virkningsprojektet har jag blivit inspirerad att sticka ett par vantar i norsk stickteknik.

Bakgrund
På en secondhand-affär fann jag tunt entråds ullgarn i brunt och senapsgul som tilltalade mig. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra utav det. Jag har en gammal bok om handarbete från 70-talet, som jag då och då brukar bläddra i för att få inspiration. 70-talets färgsättning och djärva matchning av olika färger är något jag själv försöker använda mig av i mina textila arbeten. I boken hittade jag ett stickmönster på vantar stickade i två färger. Bilden på mönstret visade en stickning i svart och vitt, traditionella färger för just norsk stickning. Jag tänkte direkt att det skulle vara spännande att göra vantarna i en helt annan färgsättning, brun och senapsgul.

Frågeställning
Hur kan jag utveckla min skicklighet i stickning, och hur kan jag göra detta på ett spännande sätt?

Syfte
Jag vill i detta projekt utveckla min skicklighet i att sticka genom att följa ett stickmönster, sticka med rundstickor och att sticka med garn i två färger. I min framtida roll som slöjdlärare vill jag kunna behärska olika garntekniker så att min undervisning kan vara givande och utvecklande för mina elever. Jag anser att jag behärskar virkning bättre än stickning, därför vill jag öka mina kunskaper om stickning.

Metod
Vantarna som jag kommer att sticka finns det ett mönster på i Stora boken om handarbete, redaktör Marie Louise Falkenborg, (1978), ICA-förlag. Garnet som jag kommer att använda är ett-trådigt ullgarn som jag hittade på secondhand. Jag kommer att använda stickor nummer 3½ eller 4.

Tidsplanering
Jag beräknar att det kommer att ta ca 15 timmar.

Redovisning
De färdiga vantarna kommer att monteras tillsammans med färgfotografier.

Analys
Enligt min tidsplanering skulle jag hinna göra vantarna på ca 15 timmar, av olika orsaker är endast en vante färdig vid tiden för redovisning. Själva stickandet hade säkert kunna ta 15 timmar för att bli färdig med vantparet, men jag stötte hela tiden på problem med mönstret. Bilddiagrammet för mönstret var alltför litet för att läsa därav fick jag förstora bilden. På grund av att bilddiagrammet var för herrstorleken fick jag göra om det till dammönster. Mönstret för damstorleken var alltför stor och den färdiga vanten passade inte min hand. Jag gjorde exakt som mönstret beskrev, 50 masker i slätstickningen motsvarade ca 24 cm, alltså 12 cm bred hand. Om vanten skulle passa min hand hade jag varit tvungen att göra barnstorlek. Jag ska lösa problemet med den förstora vanten genom att filta vantarna med såpa och vatten. Jag väntar med detta när jag blivit färdig med den andra vanten också.

Redovisningen kommer att ske på ett annat sätt eftersom endast en vante är färdig. Jag har valt att göra en komposition utan fotografier. Kompositionen består utav en vitmålad trädgren, ett grönbladigt tygstycke och vanten. Vanten ska hängas upp i trädgrenen och tyget placeras bakom grenen på väggen.

Själva stickningen av vanten flöt på ganska bra. Jag försökte själv i högsta grad att försöka tyda mönstret utan hjälp. Att sticka med två färger enligt mönsterstickning var spännande, men krävde tålamod och tid.

Slutsats
Jag kommer i framtiden försöka mer noggrant försöka uppskatta om storleken i mönstret passar mig. Jag har genom projektet lärt mig mer om stickning när det gäller minskningar, tvåfärgsmönster, att läsa beskrivningar, att rita bilddiagram och att förstå dem. Jag kommer att ha stor nytta av att kunna sticka vantar i mitt framtida yrke som slöjdlärare.

Projektet har för mig inneburit att jag kommit över en viss orolighet för att inte kunna förstå stickmönster. Nu ser jag framemot nya stick- och virkprojekt som innebär att läsa mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar