onsdag 10 februari 2010

dagens skörd.




Ett stycke färdigt moodboard för det egna garnprojektet. (sådär glad som flickan är på bilden kommer jag också att vara när jag blivit färdig med mina vantar!)

Igår började jag göra en provlapp på mönstret till vantarna. Det blev då klart för mig hur pyttelitet diagrammet var, helt omöjligt att titta på efter 10 minuter! Så det blev att förstora på rutat papper. Har man inte tillgång till kopiator så får man göra som på den gamla goda tiden. Alltså helt tidsenligt för när mönstret gjordes...hehe...

Det tog ett tag för mig att komma underfull med hur jag skulle sticka mönstret. Jag hade inte tillgång till rundstickor, utan stickade på vanliga stickor. På avigsidan fick jag alltså kämpa med att hålla garnet på rätt sida och läsa mönstret rätt. Eftersom mönsterdiagrammet är spegelvänt från mitten, stämde mönstret trotts att jag hela tiden läste diagrammet från vänster till höger. Efter att jag nu förstått hur man gör när man stickar med två garn och hur diagram ser ut och är uppbyggda, känner jag mig lockad att göra ett eget mönster! Kanske göra ett diagram med kaniner som motiv där jag använder mig av grundmönstret från dessa vantar?!

Masktätheten stämde med mönstret, och det kändes lagom tjockt. Det är ju ganska viktigt att vantarna inte blir för tunna.

Jag känner mig förväntansfull att sticka dessa vantar, jag ser framför mig att de kommer att bli fina och att jag kommer använda dem mycket!

Jag virkade några blommor idag på förmiddagens lektion med Petra. Alla är gjorda på frihand.

Också blev det några provlappar. Jag missade måndagens garnteknik, och är tvungen att göra fem provlappar. Får väl göra det på tågresan på fredag (det -och massaaaaaaaa andra saker! puha...)

2 kommentarer:

  1. Jag tror också att de kommer att bli fantastiskt fina. Är det ett svårt mönster? Är liiite sugen på att vara härmapa om jag får, hihi.

    SvaraRadera
  2. jag tror inte att det är så svårt! jag tar med boken på tisdag så du kan kopiera! :)

    SvaraRadera