torsdag 16 december 2010

Skiss och materialval.

Jag försökte skissa med akvarell, men det kändes inte som jag fick in känslan eller upplevelsen av musiken. Kändes som jag tänkte för mycket på själva same-färger och fjäll och så vidare...Då kom jag på en sak! Att liksom föra pennan efter tongångarna i musiken, att försöka göra melodierna synliga. Jag började teckna den översta slingan och fortsatte neråt efter låten. De högsta smala topparna är jojken. De runda cirklarna kändes som att de passade till. Det blir liksom ett landskap av melodier, dalar och berg och allt där emellan.
Jag försökte överföra bilden genom att se-rita-se-rita. Gjorde skissen på masonitskivan med blyertspenna så jag kan måla/sudda bort den sen.
Spiken räckte inte långt. Jag bestämde mig ganska fort att ståltråd är ett måste om jag ska kunna få fram de böjda linjerna. Bilden som blivit skissad ska sticka ut ur bakgrunden. En del detaljer ska ligga framför och en del i bakgrunden. Jag vet inte alls hur jag ska bära mig åt, men det känns spännande att få prova sig fram.



Det var inte alls så svårt att böja tråden om spikarna. Får köpa fler spik!
Mitt färgval! blått-turkos-grått-beigt-senapsgul. Garnen är secondhandfynd i ull. Kanske tillkommer det sytråd och silvertråd. Jag vill ha en ganska så begränsad färgsammansättning så linjerna och formerna blir mer synliga. Bakgrunden på masoniten kanske kommer att målas i någon färg under de monterade textila styckena. Jag vill att allt som kommer att monteras ska sticka ut en bit och skapa skuggor på skivan.

Började på en av cirklarna som ska vara i senapsgult. Provar att blanda tjockt lovvikagarn med tunt ullgarn. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar