onsdag 15 december 2010

Självständigt arbete med gruppprocesser !

Jag funderar över vad man kan göra med spik och tråd och en masonitskiva. Knyta, fläta och virka mellan spikar som är spikade på en målad masonitskiva. Också vill jag ha något att utgå ifrån en konstnär, musiker, författare...hmm..

Jag tänker mig ett skolsammanhang där man jobbar med slöjden i hårda och mjuka material. Eleverna få välja utifrån olika material sammansättningar att ingå i en grupp och jobba med:

  • tråd/garn, spik och en kvadratisk masonitskiva

  • hårt och mjukt papper, trästickor (tex tandpetare) och en kvadratisk masonitskiva

  • mjuk och hård plast, sugrör och en kvadratisk masonitskiva

Eleverna får först besöka en utställning/höra ett musikstycke/läsa en författares text. Sedan väljer eleven vilket material den vill arbeta i -och detta görs i grupper om 2-3personer. Gruppen ska diskutera sina erfarenheter och utforma hur de vill gestalta känslan/erfarenheten av utställningen/musiken/texten med det valda materialet. Masonitskivan ska vara bakgrunden och det som skapas ska på något sätt (tex med hjälp av klister, borrmaskin, vika, fläta, virka) monteras ihop på skivan så att den kan hängas upp tillsammans bredvid varandra (tex i slöjdsalen). Jag tänker att det här kan vara ett projekt i ämnet slöjd för en 3:a (eller 1:a). Skissarbete ska också involveras i processen. Jag kan tänka mig att projektet kan sträcka över ca 4 lektioner, från introduceringen till upphängning och redovisning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar