måndag 29 mars 2010

Gestaltning av en tolkning

Nu har vi startat ett nytt projekt och det spritter i kroppen av energi! jag vill skapa!!

Uppgiften innebär kortfattat att gestalta och sätta sig in i en konstnär, dansare, författare eller annat liv och bli inspirerad av hur den personen arbetar och själv skapar. Jag gick loss på att först försöka närma mig koreografen Anna Vnok och hennes intressanta moderna dansföreställningar:Och sen fick jag en rolig och tänkvärd ide om en pepparkaksform (gubbe) att göra i naturlig storlek (alltså den medelmåttiga mannen..) men sen ja...hmmm...jag fick nog lite hybris.

Alltså sen gick jag in i en konsthantverksbutik på Haga, Sintra och såg Anna Ulins skulpturala keramikföremål med otroligt fina färger och spännande former och blev tagen direkt.

Jag stod och beundrade dessa när kvinnan bakom butiksdisken sa glatt "det är jag som gjort dem". Det slutade med att Anna bjöd in mig till hennes ateljé i Majorna, som jag ska få besöka imorgon och se henne igång med arbetet!! Jag är sååå glad för att få denna möjligheten. Sånt här flyt har man inte varje dag!!

Jag känner att jag redan har lite tankar om vilket material jag vill skulptera i och det är textil, papp och metall. Jag tänker mig bygga konstruktioner i metalltråd till tyg som ska sys fast, ungefär som på en lampskärm. Pappkonstruktioner med limm och metallringar och garn att sy på i hål. På myrorna hittade jag ett fantastiskt vävt 70-tals tyg i orange och gult. Garnet har jag sedan tidigare och broderigarnet köpte jag idag. Boken Zenit från Indiska (köpt på Myrorna för 60 kr) ska jag använda till pappskulpturerna, alltså klippa ut fina färger och former från boken.

1 kommentar:

  1. oohh, visst är det svårt att hejda sig ibland ;)
    ser fint ut allt, ska bli så skoj att se vad alla väljer att göra i slutändan!

    SvaraRadera